Kommenteeri

Ära jäänud taksosõit ning globaalne äriedu

1983 aasta kevadel jalutas ühe kohviseadmete hulgimüügifirma värske turundusdirektor Milaano hotellist messikeskuse poole. Ta oli eelmisel õhtul saabunud rahvusvahelisele messile, et leida uusi tooteid, mida USA-s müüma hakata. 

Jalutades märkas ta espressobaari. Sisse astudes avastas ta oma hämminguks, et väike kohvik oli varahommikul rahvast täis ning barista tervitas joogi valmistamise ajal enamusi kundesid eesnimega. 

Teekonda jätkates ning caffe lattet - mida ta polnud elus enne joonud - nautides, avastas ta vaid poole kvartali kaugusel järgmise samasuguse nurgapealse kohvipoe. Ja siis veel ühe. Ja veel. Mõned olid stiilsed ja suunatud jõukamale ostjale, teised lihtsamad ja suunatud nendele teistele. Aga igale poole jätkus kundesid. Seda hoolimata sellest, et nagu Howard Schults hiljem välja uuris oli Milaanos sel ajal enam kui 1500 sellist kohvipoekest.

Ja siis ta taipas - kuigi tema tööandja arvas kohvist kõike teadvat, sest nad olid ju üle 12 aasta kohviube röstinud ja seadmeid müünud, oli neile märkamata jäänud midagi väga olulist - kohvi on sotsiaalne jook ja seda tuleb tarbida seltskonnas. "See oli nagu ilmutus - ma värisesin üle keha kui ma selle arusaamiseni jõudsin. Värisesin veel rohkem kui sain aru, et mitte keegi USA-s pole selle peale veel tulnud," on ta hiljem kirjeldanud. 

Neli aastat hiljem ostis ta ettevõtte eelmised omanikud välja. Firma nimi on küll alates asutamisest 1971. aastal olnud Starbucks, aga Schultsi juhtimisel keskenduti nüüd kõrge kvaliteediga kohvikute rajamisele. Tänaseks on neil üle 23 000 kohviku.

Mis on loo mõte?

Kindlasti ei olnud  Howard Schults esimene Milaanos messil käinud ameeriklane, ega ka mitte esimene, kes Milaano kohvipoode külastas. Samuti ei läinud ta Milaanosse otsima kohvikuideed. Aga kuna ilm oli ilus, siis ta otsustas võtta aega ning minna hotellist messikeskusesse takso asemel jalutades. Ja siis ta märkas ülalpool kirjeldatut ning pani pildi uudsel viisil kokku.  

Tee oma kalendrisse ( ja tegelikult hoolitse, et meeskonnaliikmed ka teeks) ruumi esmapilgul oma äriga mitteseotud teemadega tutvumiseks, märkamiseks ja nautimiseks. Ilma konkreetse eesmärgita. Siis, ja ainult siis, saab aju toitu selliste uute seoste loomiseks, millel on läbimurdeliste ideede potentsiaali. Kui Sa aga oled kogu aeg efektiivne, siis ei saa sellised asjad juhtuda (seda kinnitavad ka uuringud). Lihtne ja loogiline, kas pole?

Lisa kommentaar

Email again: