Kommenteeri

Ärimudeli arendamine - mis saab minna valesti?

Oma üle-eelmises postituses kirjutasin ärimudelist ja sellest, et Osterwalderi metoodika ei ole ainus. Andsin seal lõpus veksli, et kirjutan ka sellest, mis valesti võib minna.

Ei ole mina ega ka keegi teine (vähemalt minu teada) seda teemat Eestis veel väga põhjalikult uurinud. Seega on allpool olev minu meelevaldne tõlgendus Boston Consulting Groupi kogemusest :-).

Ma ei pretendeerigi mingile teaduslikule tõele - see on kõik tegelikult terve talupojamõistuse temaatika, aga ma usun, et aeg-ajalt on kasulik allolevat nimekirja silmas pidades oma projektidest (ja see ei kehti ainult ärimudeli uuendamise kohta)t silm üle lasta:

  • Sortimendi ja/või projektiportfelli liiga laiaks kasvamine - uusi asju on lahe välja mõelda, aga kui neid tuleb liiga palju või filter on nõrk, siis avastad end ühel hetkel olukorrast, kus Sinu pakutav sortiment ja/või projektide hulk on tasakaalust väljas, tekivad dubleerimised, ressursse jääb napiks jne.

  • Sügisel Pärnu Juhtimiskonverentsil esinenud Pamela Slim soovitas arendusprotsessi teha lühikeseks või etapiviisiliseks, valmistada prototüüpe ja testida neid reaalsel turul. Jamaks läheb sellel hetkel kui prototüüp toimib, aga ellu viia asja ei suudeta. BCG toob peamise põhjusena siin välja selle, et sageli on pilootprojekti tulemused mitmeti tõlgendatavad kuna enne pilooti ei lepitud kokku kriteeriume mille alusel piloodi tulemusi hinnata.

  • Lemmikideedest ei suudeta lahti lasta - igas valdkonnas, igal juhil on omad lemmikideed, kuhu järjekindlalt ressursse maetakse. Ideedesse armumine on üldse kole ohtlik :-).

  • Inglise keeles on termin skunkworks - organisatsiooni igapäeva hierarhiast ja rutiinist eraldiseisvad ja teiste reeglite järgi toimivad arendusüksused. Kui sellise tiimi kätte usaldada ärimudeli innovatsioon, siis võivad sellel olla vinged tulemused või nigelad tagajärjed - need meeskonnad võivad olla väga tulemuslikud, aga nende eraldatus on samal ajal ka nende miinus - nad võivad tegelikust ärist liiga kaugele jääda ja mingisse oma loodud reaalsusesse sattuda.

  • Ideerünnaku kõhulahtisus. Paljude organisatsioonide jaoks ei ole keeruline genereerida palju uusi ideid, aga keeruline on neid ellu viia. Ära usu, et loovus on ärimudeli uuendamise ainus pudelikael - elluviimine on vähemalt sama suur komistuskivi. Iga ideerünnaku lõpus oleks vaja "saak" üle vaadata ja otsustada mida mingi ideega edasi teha ning kui idee juhtub olema kohe elluviimise vääriline, siis määra kes ja mida järgmiseks teeb.

Lisa kommentaar

Email again: