Kommenteeri

Business Model Canvas rusikareeglid

Koolitades ja nõustades erinevaid inimesi ja organisatsioone ärimudeli arendamise teemal (ja kasutades selleks Alex Osterwalderi Business Model Canvas metoodikat) puutun sageli kokku ühtede ja samade eksimustega metoodika kasutamisel. Üldjuhul on tegemist kogenematusest tuleneva mudeli valesti kasutamisega. Nagu uue asja puhul ikka. Metoodika aga ongi metoodika seepärast, et see toimib kui seda kasutada ühel kindlal viisil - õigesti :-). Kui aga toimida vastupidi ja täita tabel valesti, siis läheb ka kogu edasine töö rappa.

Selle vältimiseks toon allpool välja olulisemad soovitused (need ei ole tähtsuse järjekorras) - ehk on abiks teistelegi:

  • Kasuta alati ärimudeli põhja - sageli võetakse "kastide" pealkirjad ja siis hakatakse "kirjandit" kirjutama. Ära tee seda, sest sellega kaotad ülevaatlikkuses. 

  • Pane ühele põhjale üks äri s.t. ära sega erinevaid võimalikke ärimudeleid kokku - vastupidisel juhul ei saa Sa lõpuks ise ka enam midagi aru. Eriti segaseks läheb pilt kui üritad samaaegselt analüüsida B2B ja B2C ärimudeleid - seal on nii väärtuspakkumine kui turunduskanalid tavaliselt väga erinevad.

  • Ole sisuline, mitte märksõnaline - äärmiselt palju kohtan nö valmis mudelites märksõnu nagu "Facebook" ja "sotsiaalmeedia", palju-palju vähem aga seda, et sõnade kirja panija omab esmast hägust ettekujutust, mida ja kuidas teha, et need kanalid tegelikult tema äri jaoks tööle hakkaksid.

  • Väldi "kastide" omavahelist vastuolu - näiteks kiputakse kirjutatama, et oma veebileht on peamine müügikanal, aga e-turundust ei märgita ei partnerite ega oskuste "kasti". Kuidas see veebileht, siis müüma pannakse kui ise ei oska ja sisse seda ka ei osta? 

  • Ära pane võtmetegevuste alla kirja äri alustamisega seotud tegevusi nagu näiteks "koolitusel osalemine" või "turundusplaani koostamine", vaid ikka tegevused, mis Sinu ja partneri ressursid selliseks väärtuseks muudab, mille eest klient on valmis raha maksma. Nö igapäevased tegevused väärtuse loomiseks.

  • Mõtle veelkord läbi oma väärtuspakkumine. Sinna ei ole mõtet kirjeldada ainult oma toodet või teenust. Klient tahab toodet mingi kindla asja "ära tegemiseks" Sinu ülesanne on see üles leida. Samal põhjusel ei ole mõtet jääda üldsõnaliseks nagu "pakun head Eesti disaini" - ma ei usu, et on kuigi palju inimesi, kes ärkavad hommikul mõttega, et "täna on mul küll hädasti vaja veidi head Eesti disaini osta". Esmalt on tal vaja ikka seda väärtust, mida talle see vahva disainiga toode pakub, siis tuleb disain jmt. Muidugi pole see 100% alati kehtiv reegel, aga see on siiski tõele päris lähedal.  Vaata, mis on kliendi vajadus ja kuidas ta seda täna rahuldab (ta ju teeb seda kuidagi) ning mõtle kuidas sinu toode seda paremini teeks!

Viimase punkti kohta on üks super video ka - Harvardi professor Clayton Christiansen räägib siin jäätisekokteili väärtuspakkumise leidmisest.

Lisa kommentaar

Email again: