Kommenteeri

Muudatuste juhtimine: kuidas tekitada uusi harjumusi ja vabaneda vanadest?

Pole vahet, kas pealkiri köitis sind seetõttu, et vaevad pead mõne uue idee elluviimise ja muudatuse juhtimise üle või oled äsja andnud uusaastalubaduse ja tõsimeeli proovid seda ellu viia (muide, nendest niikuinii ainult ca 10% viiakse ellu) - printsiibid, mida pead mõistma on samad. 
Neuroteadlane David Eagleman kirjutab oma raamatus "Incognito", “Aju töö on koguda infot ja juhtida meie käitumist. Tegelikult ei ole oluline, kas meie teadvus on sellesse protsessi kaasatud või mitte."

Meil on oma käitumise muutmine nii paganama keeruline, sest enamus ajast ei olegi meie teadvus meie käitumise kujundamisesse kaasatud. Aju on pragmaatiline - selleks, et säästa ressurssi uute väljakutsetega tegelemiseks, proovib ta meie käitumisi kogu aeg harjumusteks tõlkida - siis me ei pea neid tegevusi tehes mõtlema.

Charles Duhigg kirjeldab oma raamatus "In The Power of Habit: Why We Do What We Do in Life and Business", et harjumus (ehk aju poolt automatiseeritud protsess) koosneb kolmest lihtsast sammust:



1. Vihje - see on päästik, mis annab ajule käsu, käivitada mingi harjumus ja minna automaatrežiimile. Näiteks kell sai viis.

2. Rutiin ehk tegevus, mida oled harjunud selle vihje peale tegema, näiteks lähed teed töökaaslastega kannu õlut ja lobised töövälistel teemadel.

3. Autasu - väärtus, mida saad ja mille suuruse ja olulisuse alusel aju otsustab, kas seda harjumust tasub jätkata. Antud juhul sotsialiseerumine heade tuttavatega ning alkoholist saadav lõõgastus.

Nii, mis ma sellega nüüd peale hakkan, mõtled sa?

Reegel number üks, ütleb Duhigg, on lihtne: "Ära proovi seda kolme sammu eirata - see lihtsalt ei õnnestuks, sest eranditult kõik harjumused toimivad selle alusel.". Teiste sõnadega - enamasti ei toimi pikaajaliselt lahendus, et otsustad lihtsalt koju minna. Ilmselt enamus suudaksid seda teha, aga ära jääva autasu (sotsialiseerumine, lõõgastus) tõttu pöördud varem või hiljem tagasi või oled lihtsalt õnnetum kui enne. Kumbki ei ole jätkusuutlik.

Sinu ainuke viis oma harjumuse muutmiseks on mõista, mis on see autasu, mida sa alateadlikult sellest vanast harjumusest otsid ning leida viis kuidas sulle sobivama rutiini kaudu saada sama autasu. Meie näite puhul tuleks leida viis kuidas kolleegidega töövälisel ajal muul moel lõõgastuda. 

Tahad põhjalikumalt teemasse kaevuda, aga raamatut ei viitsi lugeda? Vaata alustuseks siis videot, kus Duhigg seletab 3:38 jooksul sama asja veidi põhjalikumalt lahti.

Lisa kommentaar

Email again: