Praktiline tööriist selleks, et ratsionaalne ja loov mõtlemine koos tööle panna

Ratsionaalne mõtlemine ja senine kogemus tunduvad vahel uute ideede leidmise takistusena

me oleme alati nii teinud
Aeg-ajalt tuleb ideid otsides ette olukord, kus teadmine, et see-asi-lihtsalt-käib-nii, on nii tugev, et blokeerib igasugused uued ideed.

Oled kogenud?

Näiteks kipute toote uusi funktsioone otsides jääma kinni olemasolevasse peamisesse funktsiooni? Või ärimudelit arendades on keeruline "lahti lasta" olulisest sihtgrupist või hetkel hästi toimivast turunduskanalist?

Meie ratsionaalne mõtlemine ütleb meile sellistes olukordades, et kui asjad toimivad, siis ei tundu arukas neid kõrvale heita. Loogiline?

Tegelikult ei saa siin ainult ratsionaalsele mõtlemisele toetuda, sest meie aju on väga hea tuttavate mustrite ära tundmises (s.t. selle teadmise üles otsimine, millega me oleme kokku puutunud), aga mitte eriti hea uudsete lahenduste nägemises. Lahendus hakkab paistma, siis kui suudame ratsionaale ja loova mõtlemise vaheldumisi tööle "sundida".

Vaja oleks leida viis kuidas ratsionaalne mõtlemine ja loovus koos tööle panna

Klassikaline võte, mida selleks kasutatakse, on "jõuga" erinevate stsenaariumide läbi mängimine. Üks mõtlemistehnika selleks on põhifunktsiooni eemaldamine - leppige osalejatega kokku, et mängite nüüd sellist mängu, et seda funktsiooni, sihtgruppi, turunduskanalit vmt mille taha takerdusite, ei ole enam olemas ja sellele tuleb leida väärikas asendus.

Uuel viisil terviku kokku ja tööle panemiseks vajadki nii loovust kui ratsionaalsust. Ilma ratsionaalse mõtlemiseta ei tule uus lahendus "pilvedest maa peale", aga ilma loovuseta ei teki ühtegi ideed kuidas ilma põhifunktsioonita tervik tööle panna.

Enamasti paneb see lihtne kokkulepe suhteliselt lühikese ajaga ideed uutes kõrgustes lendama - enam ei karda keegi minna vastuollu alguses mainitud see-asi-lihtsalt-käib-nii teadmisega.

Tehke nii:
  1. Valige üks oma toode või teenus.
  2. Tehke nimekiri selle olulisematest funktsioonidest.
  3. Hakake neid funktsioone ükshaaval eemaldama ja küsige osalejatelt, et mille jaoks saaks seda toodet või teenust nüüd kasutada. Ideaalis võiks igaüks oma tekkivad ideed kirja panna, mitte valjult välja öelda. Nii saad rohkem vastuseid.
  4. Tehke saadud vastustest koondnimekiri.
  5. Kui olete kõik funktsioonid ükshaaval eemaldanud ja "uue olukorra" läbi arutanud, siis võtke koondnimekiri ette ja keskenduge igale ideele eraldi ja proovige leida viise kuidas vaatlusalune idee reaalses maailmas "tööle panna".

    NB! Alustage nimekirja lõpust - seal on lennukamad ja uudsemad ideed.

Tahad näidet päris elust?

Restoranipidaja jaoks on enamasti loomulik, et klient maksab hea joogi ja toidu eest. Mille eest siis veel, eks?

Aga kui me mängime mängu, et toidu eest raha küsida ei saa, mis võimalused meil siis oleks? Tegelikult on ju erinevaid võimalusi - näiteks Rootsi lauda sisenedes maksad sissepääsu eest. Aga see on ka tavaline. Märksa erilisem on näiteks Moskvast alguse saanud kohvikukett „Tsiferblat” - seal on toit tasuta, aga maksta tuleb kohvikus oldud aja eest: 1 minut maksab 3 rubla.

Võtame veel rajuma näite - on loomulik, et inimene saab kohvikus toidu, mille eest ta maksab, eks? Aga Jaapanis on kohvik nimega Kashiwa Mystery Cafe, kus sulle tuuakse eelmise kliendi poolt tellitud toit ja sinu tellimus antakse järgmisele kliendile. Jabur? Jah! Aga eristuv ja toimiv.

Proovige!

Ah jaa, ratsionaalsest mõtlemisest on juttu ka selles postituses.


Kui vajad toote või teenuse arendamisel abi, siis vaata meie tootearenduse ajurünnakut.