Ütle mulle, milline näeb välja su ülemus ja ma ütlen, kuidas su firmal läheb

img_5361
On vana tõde, et esmamulje on äärmiselt oluline ning et esmamuljet saab jätta vaid üks kord. Psühholoogid ja koolitajad jagavad erinevaid soovitusi, kuidas endast hea mulje jätta. Teate ju küll - ole positiivne; plaani oma tutvustus, mis ütleb inimestele, kes sa oled ja mida soovid; jälgi oma mitteverbaalset suhtlemist jne. Nuuhh, nüüd on põhjust seda (esmamulje olulisust) kahtluse alla seada :-).

Mõned aastad tagasi tegi grupp psühholooge Tuftsi ülikoolis ühe uurimuse. Nad näitasid katsealustele isikutele kahesekundilisi videoklippe erinevatest lektoritest ja palusid hinnata nende võimekust.

Nende inimeste hinnangud, kes olid lektoritega tutvunud kahesekundilise videolõigu põhjal ja nende tudengite hinnangud, kes olid kuulanud lektorite loenguid terve semestri langesid kokku. Seega, see, kas sa oled hea ja võimekas, paistab su näost kohe välja!

Sama uurimisgrupi juht läks koos kolleegidega veelgi kaugemale. Nad uurisid, kui palju infot inimese kompetentside kohta suudab anda liikumatu pilt.

Uuringus näidati 100 ülikooli tudengile pilte Fortune 1000 ettevõtete ülemise 25 ettevõtte juhtkonnast ja alumise 25 juhtkonnast. Pooltelt tudengitelt küsiti, milliseks hindavad nad pildil oleva isiku võimekust ettevõtet juhtida ja pooltel paluti hinnata viite isiksuse omadust pildi põhjal. Omadused olid: kompetentsus, domineerimine, meeldivus, küpsus ja usaldusväärsus.

Uuringu korraldajad olid hämmingus, kui täpsed oli üliõpilaste piltide põhjal antud hinnangud. Nii hinnangud inimeste juhiomaduste kui iseloomuomaduste kohta olid väga selgelt võrreldavad ettevõtete majanduseduga.

Nendest uuringutest järeldub, et kiire pealiskaudne hinnang võib olla täpsem, kui hästiinformeeritud spetsialistide analüüs. Või teine järeldus – kui inimest väga hästi tunda, siis kaob võime hinnata tema pädevust.