Valiku paradoks: rohkem valikuvõimalusi võib tähendada väiksemat müügikäivet

Turundajad kipuvad arvama, et mida suuremat valikut nad pakuvad, seda kindlamalt tarbija endale sobiva toote leiab. Eks see loogiline ju tundu. Seda, et tegelikkus võib sageli olla teistsugune, näitasid oma teadustööga juba 16 aastat tagasi psühholoogid Sheena Iyengar ja Mark Lepper.

Iyengar ja Lepper tegid eksperimendi gurmee moosidega - ühel päeval pakuti 24 erinevat maitset ja teisel päeval kuute. Esimene äratas rohkem tähelepanu, aga väikese väljapaneku korral oli ostjaid 10 korda rohkem.

Ka mitmed teised uuringud on näidanud, et valiku kasvades ostude arv ja klientide rahulolu langeb - inimestel on keerulisem valida ning see viib kahe tagajärjeni:

- mõned loobuvad otsustamisest s.t. ei ostagi;
- rahulolu tehtud valikuga langeb isegi siis kui valitud "moos" oli hea - äkki teine oleks olnud veel parem?

Kas see tähendab, et valikut ei peakski pakkuma? Loomulikult mitte - sõnum on pigem, et kaugeltki mitte alati ei tähenda valikuvõimalus suuremat müüki ja paremat rahulolu. Kuidas siis kindlaks teha, mis Sinu äris õige on?

Otsustamisel on abiks ka selle, eelmisel aastal tehtud, uuringu järeldused, mis ütlevad, et väiksem valik tuleb eelkõige kasuks järgmises neljas olukorras:
- ostja peab otsustama kiirelt,
- otsus on ostjale tähtis ja ta ei taha eksida,
- kui pakutavate toodete erinevused on väikesed või neid on keeruline võrrelda,
- kui ostja pole enda eelistustes kindel.

Ja veel - ära otsusta koosolekuruumis, vaid mõtle erinevad võimalused läbi ning testi ja mõõda nende tulemuslikkust reaalsetes situatsioonides.