Kommenteeri

Ideede genereerimise loovustehnika: Leonardo ideekarp

Üldtuntud rusikareegel ütleb, et hea idee leidmise eeldus on esmalt suure hulga ideede leidmine. Aga kuidas ideede hulk suureks saada?

Teadlane ja jazzi armastaja Charles Limb uuris jazzmuusikute ajutööd ning sai sealt kinnitust, et kipume kontorites ideid otside käituma täiesti valesti.


"Kui jazzmuusikud improviseerivad lülitub nende aju alateadlikult teisele töörežiimile - teadlik enesemonitoorimine ja -tsensuur lülitatakse välja," ütleb Charles Limb John’s Hopkinsi Ülikoolist.

Tema väited tuginevad teaduseksperimendil, mille käigus nad panid muusikud mängima esmalt tuntud palu, seejärel niisama ühiselt jämmima ning mõõtsid samal ajal muusikute ajutegevust MRI masinaga.

Limb põhjendab "välja lülitamist" muusikute vajadusega leida improvisatsiooni käigus uusi ideid ilma ennast liigsete piirangutega koormamata.

Limb ja tema meeskond on veendunud, et täpselt sama oskust vajavad kõik, kelle töö on seotud uudsete ideedega - sundides ennast rutiinselt lahendusele mõtlema me mitte ei lülita enesetsensuuri välja, vaid forsseerime seda. Teiste sõnadega - erinevalt jazzmuusikutest enamus kontoriinimesi loob endale uute ideede leidmiseks olulisi barjääre.

Miks me nii käitume? Limb usub, et probleemi põhjus peitub selles, et nii koolis kui tööl on enamus meie ajast täpselt planeeritud ja eesmärgistatud jättes vähe aega "jämmimiseks" ning muutes tüütuteks kohustusteks isegi need tegevused, mida alguses oleme nautinud ning mis mingil ajahetkel on meie jaoks olnud puhas fun.

Mis siis aitab? Esimene soovitus on seotud organisatsioonikultuuri ja hoiakutega - tekita endale ja oma tiimile "jämmimise" aega - see suurendab, mitte ei vähenda tulemuslikkust. Teine soovitus on kasutada erinevaid loovustehnikaid. Paneme nendest mõned siia kirja. Varem oleme neid jaganud ka selles postituses "Ideede genereerimise tehnikad: 100 idee meetod".

Loovustehnika #1: lihtne nipp selleks, et suurendada ideede hulka ajurünnakul


Esimene lihtne lihtne tehnika on järgmine:
  1. Enne ajurünnaku algust anna igale osalejale piisavalt suur post-it paberite pakk, näiteks võtta terve pakk ja jaga see kolmeks võrdseks osaks.
  2. Tööd tehakse individuaalselt ja seega vaikuses. Igale lehekesele kirjutatakse üks idee ja töö käib kuni paberid on otsas. See võib võtta paju aega, aga las võtab - ideede otsimine ei saagi käia "aja peale". Ja vaikus annab võimaluse inimestel süveneda ja päriselt teie väljakutsele mõelda.
  3.  Kui paberid otsas, siis keegi tutvustab ühte oma ideed ja kleebib seinale. Kui teised leiavad oma ideede seast haakuvaid mõtteid (sh sama idee või lihtsalt õrnalt haakuvad asjad), siis nad kleebivad need selle esmase idee juurde ja tekkima hakkavad ideede või teemade klastrid. Kui keegi enam midagi ei lisa, viskab keegi õhku järgmise idee ja kõik kordub.  

Loovustehnika #2: Leonardo ideekarp

Leonardo ideekarp on ideede genereerimise tehnika, mis aitab väljakutse erinevate lahenduste parameetreid kombineerida uuteks ideedeks.

Leonardo da Vinci ise kasutas seda nii oma kuulsate karikatuursete peamotiivide joonistamisel kui ka leiutamisel.

Protsess ise on järgmine:
  1. Sõnastage lahendatav väljakutse.
  2. Määratlege lahenduse parameetrid / omadused.
  3. Tehke üks tabel, kus iga parameeter on üks tulp ning tabeli read on täidetud selle parameetri juhuslike vastuse variantidega (vt näide allpool).
  4. Looge erinevatest lahtritest juhuslikke kombinatsioone ja proovige neid "tõlkida" kasutatavateks ideedeks.

Näide:

Oletame, et otsime uue koolitustoote ideed. Parameetrid, mille kaudu saaks koolitustoodet kirjeldada, võiksid olla näiteks: toimumise koht, sihtgrupp, turunduskanal, formaat, valdkond. Nendest saab tabeli päis.

Seejärel täidame tabeli sisu kirjutades võimalikeks toimumiskohtadeks näiteks: vabas õhus, kliendi juures, turismitalus, hotellis. Sama juhuslikult täidame teised tulbad.

Nüüd on vaja luua juhuslikke kombinatsioone - näiteks heidame viis korda täringut ja saame kombinatsiooni 1-2-4-3-1. Meie näite puhul oleks see siis seminariformaadis väikefirmade juhtidele suunatud müügikoolitus, mis toimub vabas õhus.

Seda sammu peaks siis kordame piisava hulga erinevate kombinatsioonide saamiseni. Seejärel arutage, mida ja kuidas nende ideede juures muuta/täiendada, et need oleks kasutatavad. Ah, et miks neid totrusi genereerida kui pärast peab neid kasutatavateks "tõlkima" hakkama? Väga lihtne - juhuslik kombinatsioon viib Su mõtte uude alguspunkti ja tõmbab laiemaks selle skaala, kust ideid otsite.


Moodsamal ajal on sama tehnikat piltide loomiseks kasutanud fotograaf Arne Olav G. Fredriksen.


 
Me aitame sinu meeskonnal viia läbi ajurünnaku, mis toob tulemuse! Kui arvad, et me saame abiks olla, siis võta ühendust ja räägime.

Lisa kommentaar

Email again: