Kommenteeri

Uus tööriist ärimudeli lõuendi veebis täitmiseks

Miks üldse on vaja ärimudeli lõuendil äriideid analüüsida?

Parima vastuse sellele andis ühel ajurünnakul üks meie klient, kes ütles: "Alguses tundus, et tegemist on väga hea ideega, aga kui Sa soovitasid selle kohta ärimudeli lõuendi täita, siis tajusin kuidas idee laiali valgus. Polnudki (veel) nii hea." Tema esmane äriidee ei läbinud tuleproovi - kokku sai hoitud suur hulka aega, energiat ja raha. Selleks sa seda sammu vajadki - et liikuda kiiremini ja optimaalsemalt edasi.

Kogusime siia postitusse mitmete ärimudelite näidised ning jagame ühte konkreetset tööriista, mis aitab sul oma ideid kiirelt testida.

Juhul kui sa ei ole ärimudeli lõuendiga veel kokku puutunud, siis parima ülevaate saad nendest ärimudeli videodest siin ning rusikareeglid panime kirja postituses "Business Model Canvas ehk ärimudeli rusikareeglid".

arimudel

Uus ärimudel - rõivatööstuse Uber

Tänaseks on kõik kuulnud Uberist, Airbnb-st või muudest jagamismajanduse ärimudelitest. Aga oskad ette kujutada, et ka moerõivaid võiks kuumaksu alusel rentida? Prada ja Gucci nädalaks selga ja kui tüdined, siis viid tagasi. Või mitte ei tüdine, aga raha saab otsa? Just seda pakub USA firma Rent the Runway.


Üks uuring näitas, et keskmisel britil on kodus 57 riideeset, mida ta ei kanna. Igal hommikul kulutab ta 15 minutit, et valida, mida ta sellel päeval kannab. Keskmine inimene kannab ainult 44% oma rõivastest. Seda saaks muuta arukamaks, usub Rent the Runway.

Nende juures saad valida erinevate pakettide vahel, aga näiteks 159 dollarilise kuumaksu eest saad võtta neli asja (rõivad või aksessuaarid) korraga ning neid nii tihti vahetada kui ise soovid. Transport, puhastus ja kindlustus on hinna sees. Hind ilmselt pole juhuslik - aastane kulu on umbes sama kui keskmisel ameeriklasel on aastane riiete otsmise kulu. Vahe on selles, et Sina kannad disainrõivaid ja need on kogu aeg uued ning puhtad. Juba hakkab mõistlikult kõlama, kas pole? Ilmselt küll, sest nende aastakäive on jõudnud juba üle 100 miljoni dollari.

Loo moraal?

Kui juba eksklusiivsed brändirõivad on osa jagamismajandusest, siis on see Sinu äris ka võimalik. Milline ärimudel peaks olema, et saaksid sama loogika järgi äri ajada? 

Homse jaekaubanduse ärimudel: täielik iseteenindus - pole kassat ega kassapidajat

Milline oleks ostukogemus kui saaksid poest võtta meeldivad asjad ja lihtsalt minema jalutada? Milline oleks sel juhul Sinu kui poepidaja ärimudel? Just selliseid küsimusi püstitas endale Amazoni meeskond.

Täna on esimene selline pood avatud. Amazon Go kontseptsioon teeb isegi iseteeninduskassad ebavajalikuks - lihtsalt paned äpi tööle, lähed poodi, võtad kauba ja jalutad minema. Ostetud summad kajastuvad su krediitkaardil. Seejuures on süsteem veel ka piisavalt tark, et saada aru kui Sa algselt korvi pandud kauba riiulile tagasi panid.


Esimene poed on juba avatud, kokku lubatakse 10 aastaga avada ainuüksi USA-s 2000 kauplust. Kurdetakse, et see võib see tähendada kuni 75% kassapidajale töökoha kadumist, sest ilmselgelt on Amazoni poolt tegemist disruptive ärimudeliga ning konkurendid peavad sellele vastama.

Point edasi mõtlemiseks?
  • Kohalikus mastaabis uudneI iseteeninduskassa on ajast ja arust ning nendesse investeerimine on risky business. Kui pikaks peaks tasuvusanalüüsis nende eluiga prognoosima? Ja kui Sina poodi ei pea, siis millised on Sinu valdkonnas sarnased arengud? 
  • Teine mõte mis tekib - igasugune kliendi liikumine füüsilises poes muutub ka nii kergelt jälgitavaks ja mõõdetavaks ehk andmeid tekib juurde. Kas ja milline on Sinu organisatsiooni suutlikkus nende andmetega midagi tarka peale hakata? 
  • Kolmas - millal Sa viimati endalt ja oma meeskonnalt küsisid alguses mainitud Amazoni meeskonna küsimustega analoogseid küsimusi?
  • Ja veel - kui oled tegelikult jaeäris ja müüd impulsskaupasid, siis mis on sinu plaan olukorraks kui kassad kaovad?

Mööblisektori Airbnb - nutikas ärimudel, mis proovib muuta mööbliäri

“Lihtsam on inimestele saata retsept kui valmis kook," olla kunagi öelnud majandusteadlane John Maynard Keynes. Just sellele on rajatud briti firma OpenDesk ärimudel. Firma on nende innovaatilise ärimudeli tõttu hakatud nimetama mööblisektori Airbnb-ks.

Nende ärimudel näeb ette, et nad nimelt ei saada Sulle mööblit, vaid saadavad Sinu lähimale tootjale joonised, kes Sulle siis mööbli valmis teeb. Ärimudel on lihtne - nendel on platvorm, kuhu disainer saab panna oma loomingu üles, kui ostja seda soovib, siis leiab Opendesk oma enam kui 500 tootmispartneri seast Sulle lähima, kes selle valmis toodab. Tootja saab 60%, disainer 10% ja Opendesk 30% Sinu makstavast summast.

Kuna ära jäävad mööbli ladustamine, selle kulukas ja ajamahukas vedamine ning näidiste saalid, siis on Sul mööbel kiiremini js soodsamalt käes, lubavad nad.

On see ärimudel, mis muudab mööblisektorit? Raske öelda, veenev katse on igatahes tehtud.

Kuidas on asjalood Sinu valdkonnas?

Kuidas arendada oma tänast ärimudelit ja otsida uut äri?

Toredad näited, aga kuidas saan oma ärimudeli peale metoodiliselt ja süsteemselt mõelda? Kuidas üldse avastada see hetk kui on mudelit vaja uuendada? Allpool pakun välja kaheksa küsimust, mida ärimudeli uuendamise töötoas kasutame:
  • Milline on tänane ärimudel ehk kuidas ning mis väärtust me täna oma sihtgruppidele pakume? Mis on selles unikaalset? Mis on peamised draiverid iga sihtgrupi jaoks ning kas ja mis tingimustel võivad need ajas muutuda?
  • Mis on meie tänase ärimudeli jaoks kõige suurem oht? Mis tingimustel see oht realiseerub? Kui reaalseks ohuks me seda peame?
  • Kas tänasel ärimudelil on üks tuluallikas või mitu? Miks see on nii kujunenud ja kas on mõistlik senisel moel jätkata? Milliseid tulumudeleid võiksime veel uurida ja analüüsida?
  • Kuidas iga meie sihtgrupp tajub meie poolt pakutavat väärtust? Kas meie nägemus on sellega kooskõlas? Kui ei ole kooskõlas, siis millised on peamised erinevused ning mis on nende põhjused?
  • Kas märkame sihtgrupi käitumisharjumustes ja/või väärtushinnangutes muutusi, mis võiks mõjutada meie väärtuse loomise süsteemi?
  • Millised on iga meie sihtgrupi seni avastamata vajadused? Kas meie saaksime neid vajadusi rahuldada? Kas ja kuidas mõjutavad eespool avastatud muutused käitumisharjumustes ja/või väärtushinnangutes neid avastamata vajadusi?
  • Milliseid uusi ärimudeleid võiksime eelneva analüüsi põhjal luua? Milles seisnevad nende peamised erinevused?
  • Millised on senise ja iga uue ärimudeli tugevused ja nõrkused?
arutelu ärimudeli uuendamiseks

Eelnevat ei maksa võtta ankeedina, kus on eesmärgiks vastata kõik küsimused kiirelt ära. Pigem tuleb iga punkti vaadata kui ajurünnaku teemat, kus võetakse aega, süvenetakse ning jagatakse üksteisega mis-oleks-kui stsenaariumeid ja lugusid elust enesest. See peaks olema pingevaba olemine, kus on aega mõtisklusteks ning sisekaemuse otsimiseks. Kui lähtuda "ankeedilikult", siis olete seniste parimate praktikate lõksus ning uusi võimalusi näha on keeruline.

Veebipõhine ärimudeli lõuend - aitab stsenaariumeid läbi mängida

Kui eelmise näited inspireerisid või tahad oma varasema äriidee kohta  ärimudeli lõuendit täita, siis on ühed saksa kutid tekitanud Osterwalderi lõuendi kasutamiseks päris mugava veebipõhise tööriista - Canvanizer. Lihtne, aga üks paremaid, mida seni kohanud olen.


Me aitame ärimudelit arendada ja strateegiat kujundada ideed kasvama panna. Kuidas? Aidates vahetada vaatenurka. Kui arvad, et me saame abiks olla, siis võta ühendust ja räägime.

Lisa kommentaar

Email again: