Tootearenduse nõuanded: kuidas leida tootearendusideid mis rokivad?

Üks geniaalne tehnika raamist väljas tootearenduse jaoks?

"Oskad sa soovitada mõnda head loovustehnikat, mida kasutades saaksime oma meeskonnaga uusi tootearendusideid luua," on meilt korduvalt küsitud.

Kurb, aga võluvitsa - tootearendus pole mingi erand - siin ei ole. Ei ole ühte geniaalset tehnikat, mis alati töötab. Pigem on see organisatsioonikultuuri ning meeskonnaliikmete hoiakute teema.

Panimegi siia kirja mõtted ja soovitused, millest võiks tootearenduse jaoks sobilike hoiakute loomisel abi olla. Seekord keskendume just olukorrale kui on vaja leida täiesti uusi ideid. Disainmõtlemisel põhinevaid lahendusi ehk neid, kus jälgitakse ja analüüsitakse olemasolevate klientide käitumist, oli juttu tootearenduse ja teenusedisaini postituses. Tegelikult moodustavad need kaks postitust kokku ühe päris hea terviku - nii loovam kui analüütilisem lähenemine täiendavad tootearendusmeeskonna tööriistakasti.

Olge valmis vahetama vaatenurka

Alustame kaugemalt ja tuleme siis tootearenduse juurde. Eelmise sajandi viiekümnendatel valdas Seattle inimesi paanika – suur hulk inimesi leidis järsku oma autoklaasilt kriimustusi ja täkkeid. Asi võttis peaaegu massihulluse mõõtmed – kardeti isegi, et venelased on tuumakatsetustega atmosfääri ära reostanud ja sealt nüüd sajab midagi alla, mis autoklaase lõhub.


Keskvalitsus saatis teadlased asja uurima. Tulemus milleni teadlased jõudsid oli aga ootamatu - kriimustuste ja täkete arv klaasidel ei olnud suurenenud, kuid suurenenud oli läbi autoklaasi väljast sissepoole vaatamine. Mingil põhjusel märkas suur hulk inimesi meedias ja kuulis naabrite käest teateid, et on tekkinud palju klaasivigatusti ja uurisid oma klaasi just sel moel – väljast sisse vaadates. Uue nurga alt vaadates märgati uusi asju.

Kuigi eelmine lugu on pigem näide rumalast massihüsteeriast, on vaatenurga vahetamine igasuguste ideede, sh tootearenduse omade, leidmiseks tõeliselt väärtuslik. Nobelistist neuroteadlane Eric Kandel ütleb, et me peaksime oma aju vaatama kui laosüsteemi, kus on ladustatud kõik meie teadmised ja kogemused. Selles laos töötavad analüütika ja intuitsioon alati koos – uue info vastuvõtmisel meie aju esmalt otsib, kuidas see senise infoga kokku sobib, loob seosed ja paneb info “riiulile”. Nii toimime me nii rutiinseid igapäevategevusi tehes, kui uusi olukordasid lahendades.

Uue toote ideede leidmise võti peitubki oskuses vahetada vaatenurki ehk leida juba ladustatud infole võimalikult palju uusi seoseid. Seega, mängi vaatenurgaga ja märkad uusi lahendusi!

Allolevad soovitused näitavadki, kust saate uusi vaatenurki otsida.

Kollektsioneeri teiste valdkondade põnevaid tootearenduse lugusid

Kas teadsid näiteks, et Moskvas, Londonis ja teistes suurlinnades asub kohvik "Tsiferblat", kus kogu toit on kohapeal tarbimiseks tasuta, aga kaetud laua ääres istutud iga minuti eest pead maksma? Millisel uuel viisil te oma toote eest saaksite raha küsida?


Teine näide toitlustuse maailmast - Kashiwa Mystery Cafe on kohvik, kus saad tellida meelepärase roa, aga Sulle serveeritakse...  ....seda, mida tellis see, kes oli enne Sind. Jabur? Jah, aga lisasime selle siia kui näite raamist väljas mõtlemisest, mis aitab luua toote, millest inimesed tahavad teistele rääkida. Mida sellist teie teha saaks?

Mida sellega nüüd peale hakata? Nagu öeldud, see on hoiakute, mitte konkreetse võluvitsa teema. Üks võimalus neid hoiakuid treenida on teha regulaarseid arutelusid, kus iga töötaja räägib, milliseid põnevaid tooteid on ta viimase x nädala jooksul märganud. See ei peagi olema kohe praktiliselt rakendatav, pigem hoidke need kogutud toodete lood alles inspiratsiooniks ning küll ühel hetkel hakata nägema uusi seoseid ja looma analooge enda tooteportfelliga.

Märka inspiratsiooni uuteks toodeteks igal pool, ka väljaspool ärimaailma

Ühel ilusal hommikul, umbes pool sajandit tagasi, istusid Bill ja Barbara Bowerman hommikusöögilauas ja küpsetasid vahvleid. Billi, kes oli Oregoni ülikooli jooksutreener ning jooksujalaõusid importiva firma tootearenduse "aju", mõtted olid mujal - ta otsis lahendust kuidas suurendada jooksjate jooksutossude haakuvust jooksuraja uue kunstkattega.

Tema osalusega ettevõte oli selleks ajaks kümmekond aastat importinud Jaapanist jooksutosse ning jaapanlased olid valmis tema tootearendusideid kuulama ja kasutusele võtma. Lõppude lõpuks oli Bill Bowerman maailmaklassi treener, kelle 33 õpilast olid võistelnud olümpiamängudel.

Nende mõtetega pead murdes vaatas Bill kuidas Barbara kuumasid vahvleid vahvliraudade vahelt välja võtab ja... ...põmaki... ....mis oleks kui teeks tossude tallad sama mustriga kui need vahvlid siin? "Ma arvan, et see võiks toimida," ütles ta Barbarale, võttis naiselt vahvlirauad ja kadus oma tööruumidesse. Õhtuks oli kummisegude sulatamise ning muude käepäraste vahendite kasutamise tulemusel esmane prototüüp valmis.

Edasi on juba ajalugu - jooksjad katsetasid, Bowerman sai patendi, firma hakkas ise tootma, jalanõu sai nimeks Waffle Trainer. Tänaseks on firma käive üle 30 miljardi dollari ning nende bränd maailma 18. kõige väärtuslikum. Arvasid ära? Jah, see on Nike.


Millise tootearendusega seotud küsimuse üle Sina koos oma meeskonnaga praegu pead vaevad? Kas Sinu "andurid" on kogu aeg sisse lülitatud ja otsid lahendust ka ootamatutest kohtadest? Sealt, kust konkurendid ei taipa otsida? Meil on teistelt ideede "näppamise" jaoks ka üks lõuend loodud - saad selle tasuta alla laadida meie e-poest.

Üks tootearenduse tehnika ikka ka - Scamper

Legend räägib, et kui IKEA asutaja Ingvar Kamprad klientidele jagamiseks kõige odavamad pliiatsid palus leida, aga töötajad tema arvates piisavalt soodsaid ei leidnud, murdis ta odavaima pliiatsi pooleks ning ütles võidukalt: "Näete, see on nüüd kaks korda odavam."

Kui me saaks soovitada, vaid ühe tehnika, siis see oleks Scamper - see aitab leida just selliseid ingvarkampradlikke lahendusi oma toodete arendamiseks. Scamper tehnikat saab kindlasti kasutada ka muude küsimuste lahendamiseks kui tootearendus, aga see on siiski üks peamisi valdkondi, kus see kasutust on leidnud.

Nagu enamuse ingliskeelsete metoodikate nimesid on ka see tegelikult akronüüm:
  • Substitute - asenda
  • Combine - kombineeri
  • Adapt - kohanda, sobita
  • Modify / Magnify - muuda, arenda / võimenda, suurenda
  • Put to other use - leia uus kasutusala
  • Eliminate - eemalda, välista
  • Re-arrange - korralda ümber
Meetodi esmaversiooni lõi sama mees, kes süstematiseeris ka ajurünnaku metoodika - Alex Osborne, hiljem arendas seda edasi Bob Eberle.


Meetodi kasutamiseks vajad vaid pabertahvlit ja markerit ja tootearendusest innustunud osalejaid. Edasi läheb lihtsalt - kirjelda osalejatele ülesannet või probleemi, millele lahendusi otsite või võtke aluseks mõni enda või konkurendi näidistoode ja hakake küsima Scamper-küsimusi ja kirjutage tekkivad mõtted tahvlile.
  • Asenda. Otsige mida saate oma toote juures asendada - materjali, protsessi etappe, inimesi, asukohta jmt. Eriti teravalt seadke kahtluse alla need aspektid, mida peate iseenesest mõistetavateks - otsige seal erinevaid lahendusi. Ja ärge unustage, et kehtib vana hea ajurünnaku kuldreegel - selles etapis on kriitika keelatud. Päriselt ka :-).
  • Kombineeri. Tehke nimekiri omadustest, materjalidest, ideedest, funktsioonidest jmt mida saaksite kombineerida nii, et see lisaks tootele väärtus.
  • Sobita. Mõelge milliseid olemasolevaid tooteid või tehnoloogiaid saate kasutada uuel viisil. Mida saaks teistest valdkondadest üle võtta? Mida saaks teistelt kopeerida? Mida saaks teiste kogemustest õppida ja kasutada?
  • Muuda, arenda. Leidke viise kuidas oma toodet suuremaks või väiksemaks muuta, kuidas mingeid funktsioone või osasid eemaldada või uusi lisada? Kuidas suurendada atraktiivsust? Kuidas kohandada seda pensionäridele? Aga noortele? Homodele? Mustanahalistele?
  • Uue kasutusalad. Uurige milleks sinu toodet veel kasutada saab? Millised uued kasutajagrupid võiks selle vastu huvi tunda? Mis valdkonnas sellest veel kasu oleks? Mäletad, et Gutenberg kasutas trükipressi ehitamiseks viinamarjapressi?
  • Välista. Selgitage välja, millised osasid oma tootest saate eemaldada. Äkki on sellel kasutusalasid, mida keegi ei vaja või mida enam ei vajata? Äkki on võimalik vähendada toote tootmisest või kasutamisest tekkivaid jäätmeid? Vähendada ajakulu?
  • Korralda ümber. Äkki on võimalik mingeid tegevusi hakata tegema uut moodi? Äkki saab mingeid tootmisetappe vahele jätta?  Nende järjekorda muuta? Klienditeenindust muuta? Tootmisgraafikuid muuta?
Nagu ikka - see on esimene etapp ning järgmine peaksite tegelema parimate ideede välja valimise ja analüüsiga.

Võtke aega tekkinud ideede kuulamiseks ja ärge tulistage kiireid hinnanguid

Oled Sa märganud enda või kolleegide juures, et vahel (või päris sageli?) me tahame kohutavalt kiiresti järeldusi teha? Näiteks ei viitsi teise osapoole tootearenduse ideed lõpuni kuulata, sest arvame, et teame, mida ta öelda tahab ja tulistame oma hinnangud teele?

Üks sellise käitumise põhjus on ajasurve ja pidev kiirustamine - oleme harjunud olema efektiivsed ning töötame kõrgel tempol. Mõned autorid (näiteks Frans Johansson raamatus "Click moments") arvavad, et veelgi olulisem on aga see, et selline käitumine istub meie geenides ajast kui koopas elasime - sest siis polnud aega arutada, et kes seal põõsa taga meid luurab, vaid tuli kohe plehku pista.

Kui jagate tootearendusideid, siis ärge hinnake liiga kiirelt, vaid võtke aega. Kui keegi räägib idee, mis ei tundu hea, siis hinnangu andmisel palu tal seda hoopis veidi rohkem avada. Äkki Sa ei saa tema vaatenurgast lihtsalt aru?

Ja üks nõuanne veel - innovatsioonil on erinevad tasemed, edukad on need, kes leiavad õige tasakaalu. Kirjutasime sellest siin postituses.

Kui vajad toote või teenuse arendamisel abi, siis vaata meie tootearenduse ajurünnakut.