Turismiettevõtete ärimudel ja kliendi teekond: kuidas saad oma ärimudeli uudseks ja teenuse lihtsamaks teha? Tööriistad koos ispireerivate elamusmajutuse näidetega.

Eesti turismisektoril olid head ajad - turistide arv kasvas, avati uusi objekte. Ajad olid head. Ja siis tuli pandeemia, mis sundis otsima uusi lahendusi. Panime siia postitusse kirja nõuanded, tööriistad ning 10+ inspireerivat näitet turismisektori ärimudeli arendusideede leidmiseks.

Hoiatame juba ette - see on pikk postitus, aga umbes 15 minuti pärast on sul olemas päris hea tööriistakast oma turismiettevõtte ärimudeli uuendamiseks. Kui vajad aga veel täpsemat abi, siis vaata seda teenust.

turismi ärimudeli toetus eas

Alusta ärimudeli arendamist sellest, et vaatad klientide tänast kogemust

Pitsamüüja Red Tomato Pizza avastas, et 80% nende klientidest tellib alati sama pitsat. Nad lõid bluetooth’iga külmkapimagneti, mis võimaldab tellida oma lemmikpitsa nupuvajutusega. Ettevõte kasvas kõigest ühe kuuga 500%.

Kõlab nagu muinasjutt? Eks see ongi äärmuslik näide, aga allpool pakume välja töövahendi - kliendi teekonna analüüsimise töölehe - mis aitab selliseid võimalusi oma meeskonnaga otsida. 


Statistika näitab, et kõigest 25% ettevõtteid on kaardistanud väga täpselt kliendi teekonna ning kokkupuutepunktid enda pakutava toote või teenusega. Teiste sõnadega - enamus sinu konkurente neid võimalusi ei otsi.

Kliendi teekonna analüüs - kuidas teha?
  1. Laadige alla ja printige välja suured töölehed.
  2. Võtke aluseks konkreetne sihtgrupp ning mõelge läbi nende teekond alates hetkest kui nad hakkavad tunnetama vajadust, mis eelneb teie toote või teenuse kasutamisele kuni hetkeni kui nad on toodet või teenust kasutanud ning omavad selget kasutajakogemust ja hinnangut.
  3. Defineerige selle teekonna olulisemad punktid – mida täpsemad siin olete seda parem.
  4. Hinnake kliendi rahulolu igas punktis ja paigutage lipik sellest lähtuvalt. Võite seda esmalt teha ka individuaalselt ning seejärel tulemusi võrreldes ja läbi arutades täita ühise versiooni.
  5. Vajadusel viige läbi sihtgruppi kuuluvate inimestega intervjuud ning kontrollige oma oletusi.
  6. Vaadake kõige madalamaid punkte – kas saate kliendikogemust selles punktis parandada?
  7. Mõtestage terviklikku kogemust – milliseid probleeme näete? Mida nendest saaksite teie lahendada?

Teiseks otsige uusi ideid väliskeskkonnast

"Kust tulevad läbimurdelised tootearenduse ideed," küsib Rowan Gibson oma raamatus "The Four Lenses of Innovation". Sellised, mis on ületavad klientide ootuseid, muudavad sektoris siiani valitsenud arusaamasid ning defineerivad ümber konkureerimise alused Sinu valdkonnas.

Muidugi juhtuvad mingid asjad juhuslikult, iseeneslikult või hoopis geeniuse sisekaemusest ja visioonist. Aga sellest on vähe kasu nendele, kelle vastutusala on tootearendus ja ärimudeli arendus.

Gibson, kes on uurinud väljapaistvate mõtlejate lähenemist alates Vana-Kreekast kuni tänaseni, soovitab tootearenduse eest vastutajatel kasutada innovatsiooni otsimiseks nelja läätse:
  • iseenesest mõistetavuse kahtluse alla seadmine,
  • trendide ära kasutamine,
  • ressursside uuenduslik kasutamine,
  • vajaduste mõistmine.

Kuidas neid tööle panna?
  • Kõigepealt küsi endalt:
    • Kui tihti meie firmas arutatatakse dogmade ja nii-on-ju-alati-tehtud tegutsemisviiside üle?
    • Kas meie firmas on tegelikult olemas teadmine, kuhu maailm areneb ning kas tegeleme selle valguses oma valdkonna mõtestamisega?
    • Kui paljud meie inimesed vaatavad firmat mitte kui äriüksuste, osakondade või funktsioonide kogumit, vaid kui tuumoskuste ning strateegiliste ressursside portfelli? Kui tihti mõtleme kuidas neid väärtusi uudsel moel kombineerida?
    • Kas teeme kõik võimaliku, et päriselt mõista oma lõppklientide tegelikke ja/või uusi vajadusi?
Kord aastas? Iga paari aasta tagant? See peaks olema pidev protsess või hoiak, mitte aeg-ajalt ette võetav formaalsus. Võta kohe ette!

Järgmise sammuna võtke need neli läätse ükshaaval ette. Paneme siia kirja ka detailsemad juhtküsimused iga teema kohta - arutage neid meeskonnas ja proovige nii palju toorideid kirja saada kui võimalik.

Iseenesest mõistetavuse kahtluse alla seadmine
  • Millised rusikareeglid meie valdkonnas kehtivad?
  • Aga milline meie valdkond oleks kui need enam ei kehtiks (analüüsige iga rusikareeglit eraldi)?
  • Milline meie firma siis oleks?
  • Miks me nii arvame?

Trendide ära kasutamine
  • Kuhu maailm areneb?
  • Mida see meie valdkonnale tähendab? Meie ärile?
  • Miks me nii arvame?
Ressursside uuenduslik kasutamine
  • Mis on meie firma tuumoskus(ed)?
  • Millised on meie firma strateegilised ressursid?
  • Kuidas saaksime neid väärtusi uudsel ja kliendile senisest suuremat väärtust looval viisil kombineerida
  • Miks me nii arvame?
Vajaduste mõistmine
  • Mille jaoks meie lõppklient meie toodet kasutab?
  • Mille jaoks ta meie toodet homme võiks kasutada?
  • Kuidas on tema vajadused viimase viie aasta jooksul muutunud?
  • Kuidas need muutuvad järgmise viie aasta jooksul?
  • Miks me nii arvame?

Mõnikord tekib selle protsessi käigus särav uue toote idee, enamasti aga on vaja neid tulemusi sünteesida ja sõnastada tooteideid otsiva ajurünnaku küsimus: "Mida teha selleks, et ...", kus punktiiri asemele kirjutate eelneva põhjal defineeritud väljakutse. Ilma läätsedeta aju ründama minnes puudub ajurünnakul fookus ning tulemus on juhuslik, leiab Gibson.

Alternatiiv ajurünnakule on mängida toorideid läbi ärimudeli lõuendil - sellest tuleb allpool eraldi juttu.

Kolmandaks vaadake inspiratsiooniks teisi - elamusmajutused laiast maailmast

Ideid saab otsida ka teistest valdkondadest, aga seekord kaevusime majutusesse ning korjasime kokku huvitavad elamusmajutuse tooteideed, mida ilmselt ei ole arukas üks-ühele kopeerida, aga mis on heaks sisendiks ärimudeli uuendusideede leidmiseks. Vaadake neid näiteid ja arutage meeskonnaga, mida sama ägedat te oma äris teha saaksite? Selleks, et see lihtsam oleks oleme iga näite juurde toonud välja küsimused, millele keskenduda.

Kui veel tuumakamat sisendit tahate saada, siis proovige mõelda, milline iga välja toodud turismiettevõtte ärimudel on - detailidesse kaevumine on ka üks hea viis, kuidas luua uusi seoseid ja märgata ideid, mida saate enda ärimudelisse üle võtta.

1. Treehotel, Harads, Rootsi

Kuidas sulle meeldiks ufo-kujuline hotellituba? Aga linnupesa? Need on ainult kaks unikaalset hotellituba (või peaks ütlema kämpingumaja?), mida "puuhotell" pakub. "Puuhotell" viitab siinjuures kohale, kus need erikujulised toad asuvad - puu otsas. Olgu ka öeldud, et tegemist ei ole mingi askeetliku teismeliste onniga, vaid pigem luksusliku öömajaga. Esimesel pildil oleva "linnupesa" lähtekoht oli luua tuba, mis on seest luksulik, aga väljast vaevu märgatav. Samal ajal teisel pildil oleva ufo idee oli just püüda väliskeskkonnas tähelepanu.


Mõtlemiseks sulle - milliste lähtekohade ja kontseptsioonidega te arvestate ja mängite kui oma uusi tooteid või teenuseid arendate? Kas otsite ka nii erinavatest kohtadest nagu autorid linnupesa ja ufo puhul?

Vaata nende lehelt edasi >>

2. No Man's Fort, Solent, Suurbritannia

Militaarrajatistesse ja vanglatesse tehtud majutusasutused pole teab, mis haruldused, aga need üle 150 aasta tagasi Napoleon III sissetungi hirmus rajatud kolm ajaloolist kindlust on erilised - enam privaatsemaks minna vist ei saa. Endised kindlused on tänaseks muudetud eksklusiivseteks saar-hotellideks, sest just seda nad on - eraldiseisvad saarekesed meres. 


Mõtlemiseks sulle - milliseid eeliseid võiks sulle anda vanade asjade uues funktsioonis kasutusele võtmine?

Vaata nende lehelt edasi >>

3. SiloStay, Little River, Uus-Meremaa

Nagu eelminegi, on ka siin antud ehitisele uus funktsioon. Seekord on majutuseks kohandatud kaheksa vana silotorni, igasse mahub elama 2 inimest. Asutajateks on kunstnike perekond, kellel on Uus-Meremaal teisigi tähelepanu pälvinud disianiprojekte olnud.


Mõtlemiseks sulle - kuidas teie valdkonnas saaks taaskasutuse põhimõtteid rakendada?

Vaata nende lehelt edasi >>

4. The Dog Bark Park Inn, Idaho, USA

Jälle kunstnikud! Dennis ja Frances otsustasid rajada öömaja koerasõpradele, selleks nad ehitasid - nagu nad oma hotelli reklaamivad - "maailma suurima urukoera". See on koerakujuline maja. Ja veel - selle rajamist muideks finantseeriti...   ...nikerdatud koerakujukeste müümisega. 


Mõtlemiseks sulle - kuidas te oma valdkonnas saaksite mõnele nii täpsele sihtgrupile keskenduda? Milles sellele sihtgrupile keskendumine teie valdkonnas väljenduks?

Vaata nende lehelt edasi >>

5. Icehotel, Jukkasjärvi, Rootsi

Alates 1989-ndast aastast igal talvel uuesti ehitatav jääst hotell. Alates 2016-ndast aastast on hotelli kõrvale rajatud ka lukstube pakkuv aastaringne Icehotell 365 - see pikendab hooaega ja võimaldab ka talvel müüa kahte hotelli paketina - ole üks öö külmas ja teine soojas. Enamus külalisi ei tulnud ju sinna ööbima oma muudel põhjustel ettevõetud reisi ajal, vaid sõitiski sinna kaugele eesmärgiga ööbida üks öö just selles hotellis. Seega - kahe öö pakkumisega proovitakse sulle müüa kaks korda rohkem kui seni. Makes sense.

Muide, ajakiri Time valis selle hotelli oma nimekirja “2018 World’s Greatest Places”.


Mõtlemiseks sulle - jäähotelli rajamise ajendiks oli tõdemus, et seal piirkonnas ei ole turistidele midagi huvitavat, vaid lumi ja jää; see miinus muudeti oma tugevuseks. Milliseid oma miinuseid saaksid tugevusteks pöörata? Kuidas?

Vaata nende lehelt edasi >>

6. Das Park Hotel, Linz, Austria

Kuidas sulle tunduks pakkumine magada kanalisatsioonitorus? Austrias saad seda proovida. Torus on ruumi kaheinimese voodile ja seljakotile. Restorani ja muid mugavusi ei ole - soovitatakse lähedal asuvaid koostööpartnereid. Kodulehelt võib leida ka info, et öö hinna saab külastaja ise määrata.


Mõtlemiseks sulle - mis äri saaksid olemasolevate ressurssidega (põhivara, oskused, kontaktid, partnerid jmt) veel teha?

Vaata nende lehelt edasi >> 

7. Jumbo Stay, Stockholm Arlanda, Rootsi

"Arlandale on vaja säästuhotelli," mõtles hotelliärimees Oscar Diös ja avas 2009 aastal seal 76 kohalise hotelli, mis on ehitatud vanasse, 1976 aastal ehitatud, Boeing 747 lennukisse. On tavalised toad ja on sviit. Viimane asub siis kokpitis. 


Mõtlemiseks sulle - kus näed oma valdkonnas tühja niši, mida saaks ootamatul ja stiilsel viisil uue tootega täita?

Vaata nende lehelt edasi >>

8. Free Spirit Spheres, Vancouver Island, Kanada

Veel üks "ufo", seekord Kanadast. Hooneke on valminud käsitööna ja tehtud kasutades kohalikku puitu ja klaaskiudu. Kolm "ufot" on puude otsa kinnitatud köitega ja seetõttu ei ole need liikumatult paigal (milline ufo on?), vaid kõiguvad tuules. Majutusasutuse peamised müügiargumendid on nn tagasi loodusesse ja glampingu (ingl.k glamorous + camping) kogemuse pakkumine. Ümmarguses majakeses on olemas nii dušš kui kööginurk.


Mõtlemiseks sulle - millises ootamatus kontekstis saaksid oma toodet või teenust pakkuda viisil, et see looks sulle konkurentsieelise?

Vaata nende lehelt edasi >>

9. Kakslauttanen Hotel, Saariselkä, Soome

Klaasist iglud, kust on eriti mugav ja lihtne virmalisi jälgida. Ettevõte sai alguse juba 1973 aastal kui ettevõtja Jussi Eiramo rajas Nordkapile viiva maantee äärde kaks mätaskatusega kohvikut. Tänaseks on ettevõtmine kasvanud palju suuremaks - restoran, spateenused, klaasiglud ja palju muud. 


Mõtlemiseks sulle - milliseid kohalikke väärtusi või loodusvarasid saaksid oma äri arendamiseks ja turundamiseks ära kasutada?

Vaata nende lehelt edasi >> 

10. Hotel CasAnus, Antwerp, Belgia

Lõpetuseks midagi eriti erilist. Ilmselt üks kõige kummalisemaid ööbimiskohti maailmas - hiiglaslik inimese seedekulgla kujuga hoone. Jälle on mängus kunstnikud - algselt oli see Joep Van Lieshout poolt kunstinäituseks loodud  skulptuur, mille kollektsionäärid Geert ja Carla Verbeke-Lens ostsid ning oma parki paigutasid. Parki külastab aastas ca 20 000 turisti, kellele siis nüüd pakutakse seedetraktis magamise võimalust. Vuihh!


Mõtlemiseks sulle - biomimicry on terve valdkond, kus otsitakse uudsete lahenduste jaoks inspiratsiooni loodusest. Mida teie saaksite loodusest eeskujuks võtta?

Vaata nende lehelt edasi >>

Neljandaks - vaadake oma tänast ärimudelit ja mõelge, mida saaks sellega teisiti teha

Jah, jätsime selle meelega viimaseks, sest see on kõige suurem lõks - lihtne on vaadata oma mudelile otsa ja öelda, et kõik on heas korras. Pakume siiski välja paar mõtet, kuidas mitte sellesse lõksu kukkuda.

Kui ärimudeli lõuend on sulle uus asi, siis vaata enne edasi lugemist seda videot:

Pane esmalt ärimudeli lõuendil tänane ärimudel kirja - see võimaldab oma äri ülevaatlikult vaadata ning seda süsteemselt arendada. Kui see on teie jaoks esmakordne ärimudeli lõuendi (business model canvas) kasutamine, siis soovitame see peale täitmist panna sahtlisse ning võtta nädala pärast tühi lõuend ja teha uuesti. Nii saate täpsema töö.

Järgmised sammud aga võiksid olla:
  1. Millise turgu rikkuva väärtuspakkumise saaksime teha? Mitte turgu solkiva, vaid konkurentidest oluliselt suuremat väärtust loova pakkumise. Suhtuge sellesse ja järgmisesse küsimusse kui ajurünnakusse s.t. ärge otsige perfektset ideed, vaid mängige ärimudeli lõuendil läbi erinevaid ideid. Vaadake, kuhu need teid kannavad.
  2. Kas saate hakata teenust pakkuma uuele sihtgrupile? Mis sel juhul muutuks väärtuspakkumises, turunduskanalites ja teie ärimudeli "vasakus pooles"?
  3. Kuidas oleks võimalik rakendada turgurikkuvat tulumudelit saaks rakendada? Alamküsimused selle juures on:
    • Milliseid uusi tuluallikaid saaksime tekitada - nagu Business Model Generation raamat, mille käsikirjale müüdi juurdepääsu juba enne selle valmimist.
    • Kas saaksime pakkuda põhiteenust tasuta ja küsida raha teise asja eest? Mõtle Google peale.
    • Millised võtmekulud saaks ära jätta? IKEA laseb sul endal laost kauba üles otsida ja kokku panna, Jetts Gym tegi jõusaali (peaaegu) ilma personali ja duširuumita jne jne.

Mõelge, eksperimenteerige ja mängige neid ideid ärimudeli lõuendil läbi - pidage meeles, et muutes ühe "kasti" sisu, peavad kindlasti mingid teised ka muutuma.

Jõudu tööle!

Vajad personaalsemat abi? Meil on teenuste arendamise ajurünnak - see võiks sinu meeskonda aidata!