Fix it, even if it works
Tänases kiiresti muutuvas maailmas ei ole enam edu tagatiseks ühekordne suurepärane äriidee, pigem on vaja oma organisatsioon saada nö pideva leiutamise seisundisse. Vaja on lakkamatult otsida inspiratsiooni oma ärimudeli arendamiseks. See omakorda eeldab oskust seniseid mõttemustreid murda, läheneda olukordadele uue nurga alt, olla loov ning oma võimalused ära tunda.
Lihtne öelda, aga kuidas teha?
1. Kollektsioneeri friike (= oma ala proffe). Sinu suhtevõrgustik määrab Sinu maailmapildi laiuse ja sügavuse - kui suhtled vaid oma eriala inimestega ja vahel veidi oma perega :-), siis mis uut inspiratsiooni Sa leida loodad? Oluline on kohtuda ja suhelda võimalikult paljude valdkondade inimestega, lobiseda nendega, arutada maailma asju. Paljud küll räägivad võrgustumise olulisusest, aga peavad eelkõige silmas kuidas kellelegi / kellegi kaudu kiirelt müüa, vähem nähakse selles õppimise võimalust.
2. On vähe sama ohtlikke asju kui senistesse tegevusmudelitesse takerdumine - arvamus, et ka homme toob edu see mis tänase edu on toonud. Tänased loorberid on homne muld, ütles Dr. Kjell A. Nordström juba kümme aastat tagasi. Alex Osterwalder soovitab Sul oma tiimiga vähemalt kord nädalas maha istuda, võtta ette valge leht ja joonistada uuesti nullist üles oma ärimudel. Loomulikult peaks sellega kaasnema konstruktiivne vaidlus. See tagab nädala jooksul kogutud uute teadmiste ja mõtete oma äri kontekstis läbi töötamise, intensiivse võimaluste otsimise. Ja kord nädalas ei ole liiga tihti - esiteks harvemini tehes unustate osa infot ära, teiseks see ei pea olema tundide pikkune juba ammu tuntud mõtete ülekordamine. Keskenduge uutele ideedele. Esmapilgul hulludele ideedele. Üks (ala)eesmärk peaks olema ka enda üllatamine oma ideedega - ära tee järjekordset "mina ka äri".
3. Õpi vastutust võtma. Üle 40 firma asutanud, enam kui 80-sse firmasse investeerinud ning muuseas ka selle aasta alguses eraisikuna pankrotis olevaks kuulutatud Morten Lund ütles seda lihtsalt: "It´s your fault. Both bad and good. Every morning. Get used to it. "
4. Kardad et Sinu idee lekib, küsis Üllar Jaaksoo? Ole kiireim, ole parim, siis pole vahet kas lekib või mitte. Pamela Slim soovitas arendusprotesessi teha lühikeseks või etapiviisiliseks, valmistada prototüüpe ja testida neid reaalsel turul - see aitab saada kiiret tagasisidet ning kehva tootega kiirelt läbi kukkuda. Ja veel - kui tuled tootega turule, siis ära püüa meeleheitlikult suruda inimesi Sinu toodet kasutama nii nagu Sina arvad, et seda peaks kasutama. Ole parem jälgija, vaata mis juhtub ja kuidas nad seda kasutavad. Mõtle näiteks Twitteri peale.
5. Ja last, but not least - palka vaid hingesugulasi. See tagab, et olete ühel lainel, usaldate üksteist ja maksate väärilist tasu. If you pay bananas, you´ll get monkeys, meenutas Morten Lund. Ja unusta ära, et Eestis on tavaks olla kas töötaja või omanik - premeeri häid töötajaid osalusega ainult siis on neil huvi ka pikaajalise edu nimel töötada.