AUDIOARTIKKEL: Juuksur hakkas pankuriks ehk kuidas leida ideid ümbritsevast keskkonnast

Ei viitsi pikka artiklit lugeda? Sel juhul hoopis kuula artiklit koos kommentaaride ja täiendavate näidetega siit.

kuidas leida ideid väliskeskkonnast

Juuksur hakkas pankuriks

1927 aasta ühel rahvarohkel päeval märkas Stockholmi raudteejaamas tegutsenud juuksur Gyllenspets, et jaam on täis turiste, kes tahaks raha vahetada, aga ükski pank pole seda taibanud ning turistidel ei ole võimalik raha vahetada.

Kuna Gyllenspets rääkis mitmeid keeli, siis otsustaski ta hakata oma salongis raha vahetama. Turistid olid rõõmsad ja vana juuksur ka. Varsti palkas ta uue inimese, kes küll ei teadnud juuste ega habame pügamisest midagi, kuid oli see eest osav raha vahetama.

Uus äri oli tulus ja kõik oli kena kuni juuksuri ootamatu surmani. Siis enam justkui ei olnud kena – oli juuksurisalong, kus polnud juuksurit, aga see eest sai raha vahetada. Tegelikult oli ikka kena – abiline pani välja uue sildi, nüüd oli sellel kiri “rahavahetus”. Oli see siis ärisoone puudumine või mõni muu põhjus, aga igal juhul võttis peagi selle valuutavahetuse järgnevateks aastakümneteks enda kanda Rootsi riiklik raudteefirma - Statens Järnvägar ehk SJ.

Elu armastab teha pöördeid. Selles loos tuli järgmine pööre aastal 1965 kui reisibüroo omanik Rolf Friberg mõistis, et reisipaketi ostnud inimesele saaks kerge vaevaga pakkuda ka valuuta vahetamise võimalust. Friberg ostius äri SJ-lt ära ning see äri elab tänaseni. Tõsi, nüüdseks on see pank ja kannab nime Forex.

Mis on loo iva tänases maailmas?

Inimestena me toimime suuresti harjumuste najal - me näeme maailma ja ärivõimalusi lähtuvalt oma senisest kogemusest ning suured pöörded on enamasti vaateväljast väljaspool. Nii Gyllenspets kui Friberg aga oskasid oma harjumuspärasest vaateväljast kaugemale vaadata ja märkasid uusi asju.

Mis võimalused sul otse nina all on, mida sa pole veel märganud? Ärimudeli arendamise töötubades kasutame märkamisvõimaluste suurendamiseks nelja küsimust:

1. Mis uut äri saaks olemasolevate ressurssidega veel teha?

2. Millistele uutele kliendigruppidele saaksime väärtust luua?

3. Millist uut väärtust saaks tänastele klientidele luua?

4. Millist turgurikkuvat tulumudelit ja/või kulustruktuuri saaksime rakendada?

Millal Sa oma äris viimati nende küsimustega tegelesid? Võtke järgmise nelja nädala jooksul iga nädal üks nendest küsimustest oma tiimiga fookusesse. Loopige ideid ja vaadake kuhu need teid viivad. Ilmtingimata ei pea midagi muutma tormama, aga see hoiab teid värskena ja võib aidata märgata midagi erilist.


Kuula artiklit koos kommentaaride ja täiendavate näidetega siit.



Me aitame ideid leida ja need kasvama panna. Kuidas? Aidates vahetada vaatenurka.