6 soovitust juhile: kaugtöömeeskonna juhtimine visiooni ja tulemuste kaudu
Kui eriolukorra ajal võimaldas distantsilt töötamist kolmveerand tööandjaist, siis lähikuudel plaanib kaugtöö kasutamist jätkata 56% ettevõtetest-asutustest, ütleb värske kaugtöö uuring.
On selge, et kaugtööl on töötajate iseseisvus olulisem kui kontoris töötamise korral ning meeskonna efektiivne juhtimine läbi tegevuste ja tööülesannete jagamise on sisuliselt võimatu - vaja on paremat ja süsteemsemat lähenemist. Selleks panimegi kirja kuus soovitust, mis aitavad juhil kaugtööl oleva meeskonnaga teha päriselt koostööd - teha selged kokkulepped eesmärkide, tulemuste ja kommunikatsiooni osas ja neid ellu viia.
Pange paika visioon - edukas kaugtöö algab selgest visioonist
Globaalse konsultatsioonifirma Deloitte poolt 2015. aastal tehtud uuring näitas, et mitte ühelgi teisel teguril ei ole inimese tulemustele suuremat positiivset mõju kui selgelt määratletud eesmärkidel, mis on kirja pandud, millest räägitakse avameelselt ning mille poole liikumisel tehakse edusamme.
Seega alustage sellest, et meeskonnal on ühine arusaam firma pikaajalisest strateegilisest eesmärgist ehk
visioonist. Küsige endalt, kas teie organisatsiooni visioon on üheselt kokku lepitud? Kas kõik saavad ühtemoodi aru, milliseks te tahate seda firmat arendada viie aasta perspektiivis? Ära hinda seda oma laua taga, vaid mine küsi koridoris vastu tulevatelt töötajatelt. Mõtle, kas oled nende vastustega rahul. Kui leiate, et sellega on vaja tööd teha, siis saate visiooni loomiseks abi siit "Milline on teie väljaspool mugavustsooni asuv visioon?"
Leppige kokku visiooniga seotud lühiajalised eesmärgid
Tulenevalt visioonist defineerige järgmise 12 kuu eesmärk. Kaasake sellesse kõik võtmeisikud! Selle jaoks võite teha ka ühise meeskonnaürituse.
Järgmine samm on tükeldada aastaeesmärk viisil, et kvartali jooksul oleks midagi sellest juba võimalik saavutada, - sest nagu eespool viidatud, eesmärkide saavutamine on tiimi jaoks parim kütus. Küsi võtmeisikutelt: „Mida peaksime juba see kvartal saavutama, et võimalikult kiirelt meie aastaeesmärkide poole liikuda?“
Siinkohal ei ole vaja kokku leppida tegevused, vaid tulemused, mille saavutamist järgmise kvartali jooksul peate ühiselt vajalikuks.
Tegevustel põhinev juhtimine viib üldjuhul mikrojuhtimiseni, aga kaugtööl oleva meeskonnaga seda teha ei saa.
Jälgige mõõdetavust - tulemuste mõõdetavus on kaugtööl ülioluline
Kui eesmärgid on paigas, siis on veel kaks küsimust, millele iga pühendunud kaugtööd tegev meeskonnaliige vastust tahab:
Mis on minu roll selle eesmärgi saavutamisel ehk mida mina pean saavutama?
Kui hästi mul välja tuleb?
Toome näite - vahel tundub mõni tegevus erakordselt oluline, näiteks ERP tarkvara juurutamine. Paraku saab seda hinnata ainult tehtud-tegemata skaalal ning protsessi jooksul on tulemuse hindamine keeruline. Tegelikult on ERP tarkvara ju vahend ning ilmselt me tahame midagi muud - näiteks saada otsuste tegemiseks infot kiiremini ja täpsemalt. Seega oleks meie näite puhul mõistlik leppida võtmetulemusena kokku hoopis: „Vähendada raporteerimisega seotud tööaega X-lt Z-ni“. Seejärel on juba võimalik hinnata kui kaugel eesmärgi saavutamisest ollakse ning tarkvara juurutamine pole enam eesmärk omaette, vaid vahend.
Kui selline eesmärgistamine on tehtud, saavutatetäpsema fookuse ja suurema efektiivsuse, sest igaüks saab selgelt aru, kuhu teel ollakse. Vastupidisel juhul - kui töötajad ei saa täpselt aru, mida tema peab saavutama ja kuidas see on seotud visiooni saavutamisega - teeb ta paratamatult ka mittevajalikku tööd.
Anna kaugtööl olevatele inimestele vabadus
"Kust siis tulevad tegevused, mida mu inimesed peavad ära tegema," mõtleb nüüd kindlasti mõnigi lugeja. See sõltub teie juhtimisstiilist, organisatsiooni
suurusest ja veel mitmest asjast. Võite need paika panna koos meeskonnaga, aga tasub
meenutada ka Steve Jobsi, kes ütles, et rumal on palgata tarku inimesi ja siis
öelda nendele täpselt, mida nad peavad tegema. Juhina jälgi pigem eespool defineeritud tulemusi
ning jäta inimestele otsustamisvabadus täpsete tegevuste osas. Loomulikult tulevad need jutuks teie nädala koosolekutel.
Leppige kokku reeglid nädalakoosolekuteks ehk kuidas saada ülevaadet edusammudest ja takerdumistest?
Ilma hetkeseisu ülevaate korrapärase uuendamiseta on
oht, et lõhe eesmärkide ja tegelikkuse vahel kasvab liiga suureks või inimesed
unustavad eesmärgid. Seega vajad Sina juhina (ja vajab ka iga meeskonnaliige) infot ühiste edusammude kohta.
Üks klassikaline vahend on selleks 1:1 kohtumised, aga mõnikord on vaja head ülevaadet tervele meeskonnale. Sel juhul on üks hea töövahend PPP
metoodika (ehk progress, plaanid ja probleemid). Selle loogika järgi peaks
meeskond kord nädalas vaatama ühiselt üle, kui kaugel keegi on. Jutt ei tohi
minna detailseks – kuna oodatavad tulemused on mõõdetavad, siis pole vaja pikki
kirjeldusi, vaid mõõdik annabki ülevaate.
PPP
koosolekul on kolm lihtsat teemat:
- Mida saavutasin eelmine nädal? Siia alla kuuluvad edusammud ja lõpetatud ülesanded ning numbriline hinnang sellele, kui palju oodatavast tulemusest on saavutatud.
-
Mis
ülesannetele plaanin eeloleval nädalal keskenduda? Kuidas see on seotud minu oodatava tulemusega?
- Kas näen takistusi, mis mind järgmine nädal segavad? Kas keegi saab aidata?
Võtke aega järelduste tegemiseks - enne järgmise perioodi algust tehke vahekokkuvõte
Umbes kuu enne kvartali lõppu tehke üks suurem kokkusaamine, mille eesmärgiks on tulemuste
hindamine koos järgmise kvartali plaanide kokkuleppimisega, kus igaüks jagab oma
tulemusi ning õppetunde.
Tore, kui teete koos ka midagi lihtsalt fun´i. See
aitab kõigil üksteist väljaspool töösituatsioone tundma õppida, mis omakorda parandab
edasist koostööd.
Mõned näidisküsimused, mis aitavad kokkuvõtet teha:
- Kas saavutasin oma eesmärgi? Kui jah, siis mis olid kaasaaitavad tegurid? Kui mitte, siis mis olid suurimad takistused?
- Kui ma peaksin saavutatud eesmärgi uuesti sõnastama, kuidas seda nüüd teeksin?
- Mida sellist ma õppisin, millest on järgmise perioodi planeerimiseks kasu?
Kasutage selle koosoleku jaoks välist abi – väline inimene aitab
uued protsessid käima lükata ja metoodiliselt
koos hoida. Samal ajal on ta kõikide osalejate jaoks väike nööpnõel, kes
hoolitseb, et asjad tehakse kokkulepitud ajagraafiku alusel ning ei lase
mugavalt vanadesse stampidesse ja harjumustesse kinni jääda ning raputab mõtlema.
Tahad sellesse metoodikasse põhjalikumalt süveneda?
Me aitame Sinu meeskonnal eespool kirjeldatud kokkulepped teha - lepime kokku millised on teie meeskonna ühised eesmärgid ja kuidas jagate infot ja ülevaadet tulemustest.