Kommenteeri

Business Model Canvas ehk ärimudeli rusikareeglid

ärimudeli lõuend
Koolitades ja nõustades erinevaid inimesi ja organisatsioone ärimudeli arendamise teemal (ja kasutades selleks Alex Osterwalderi Business Model Canvas metoodikat) puutun sageli kokku ühtede ja samade eksimustega metoodika kasutamisel. Üldjuhul on tegemist kogenematusest tuleneva mudeli valesti kasutamisega. Metoodika aga ongi metoodika seepärast, et see toimib kui seda kasutada ühel kindlal viisil - õigesti :-). Kui aga toimida vastupidi ja täita tabel valesti, siis läheb ka kogu edasine töö rappa.

Selle vältimiseks toon allpool välja olulisemad soovitused (need ei ole tähtsuse järjekorras) - ehk on abiks teistelegi. Juhul kui otsid tööriista äriidee läbimängimiseks või sulle pakub huvi ärimudeli näidis, siis loe ka postitust "Uus tööriist ärimudeli lõuendi veebis täitmiseks"

Enne kui alustad ärimudeli tüüpvigadega tutvumist

Teiste vead on alati kasulikud õppetunnid, aga enne nende juurde asumist kuula Turundusraadio podcasti episoodi, kus Indrek käis koos Roman Tavasti juhi Eivor Maiväljaga rääkimas ärimudeli uuendamisest.

Kasuta alati ärimudeli põhja

Sageli võetakse "kastide" pealkirjad ja siis hakatakse "kirjandit" kirjutama. Ära tee seda, sest sellega kaotad ülevaatlikkuses.

Analüüsi ühte ärimudelit ja/või sihtgruppi korraga

Pane ühele põhjale üks äri s.t. ära sega erinevaid võimalikke ärimudeleid kokku - vastupidisel juhul ei saa Sa lõpuks ise ka enam midagi aru. Eriti segaseks läheb pilt kui üritad samaaegselt analüüsida B2B ja B2C ärimudeleid - seal on nii väärtuspakkumine kui turunduskanalid tavaliselt väga erinevad.

Ole sisuline, mitte märksõnaline

Äärmiselt palju kohtan nö valmis mudelites märksõnu nagu "Facebook" ja "sotsiaalmeedia", palju-palju vähem aga seda, et sõnade kirja panija omab esmast hägust ettekujutust, mida ja kuidas teha, et need kanalid tegelikult tema äri jaoks tööle hakkaksid.

Kontrolli vastuolusid

Väldi "kastide" omavahelist vastuolu - näiteks kiputakse kirjutatama, et oma veebileht on peamine müügikanal, aga e-turundust ei märgita ei partnerite ega oskuste "kasti". Kuidas see veebileht, siis müüma pannakse kui ise ei oska ja sisse seda ka ei osta?

Võtmetegevus peab olema seotud väärtuspakkumisega

Ära pane võtmetegevuste alla kirja äri alustamisega seotud tegevusi nagu näiteks "koolitusel osalemine" või "turundusplaani koostamine", vaid ikka tegevused, mis Sinu ja partneri ressursid selliseks väärtuseks muudab, mille eest klient on valmis raha maksma. Nö igapäevased tegevused väärtuse loomiseks.

Väärtuspakkumise disainis ei tohi eksida

Mõtle veelkord läbi oma väärtuspakkumine. Sinna ei ole mõtet kirjeldada ainult oma toodet või teenust. Klient tahab toodet mingi kindla asja "ära tegemiseks" Sinu ülesanne on see üles leida. Samal põhjusel ei ole mõtet jääda üldsõnaliseks nagu "pakun head Eesti disaini" - ma ei usu, et on kuigi palju inimesi, kes ärkavad hommikul mõttega, et "täna on mul küll hädasti vaja veidi head Eesti disaini osta". Esmalt on tal vaja ikka seda väärtust, mida talle see vahva disainiga toode pakub, siis tuleb disain jmt. Vaata, mis on kliendi vajadus ja kuidas ta seda täna rahuldab (ta ju teeb seda kuidagi) ning mõtle kuidas sinu toode seda paremini teeks!

Legendaarne video kliendi mõistmise ja väärtuspakkumise disaini kohta

Viimase punkti kohta on üks super video ka - Harvardi professor Clayton Christiansen räägib siin jäätisekokteili väärtuspakkumise leidmisest.

Kuidas hinnata ärimudelit?

Enne kui töö on valmis tuleks hinnata tulemust - kas ärimudel on usutav ja omad edulootust. Sa võid paberil oma ärimudelit uuendada palju tahad, aga ainsaks edukriteeriumiks on siiski maksvad kliendid. Üks võimalus nende meelsuse testimiseks on minna ideed valideerima.
ärimudeli testimine

Enne aga pakume välja kolm kontrollküsimust, mis on väljavõte  ärimudeli metoodika autori Alexander Osterwalderi töölehest (leiad need täismahus Strategyzeri veebist). Need küsimused aitavad hinnata ärimudeli elujõulisust ja konkurentsieeliseid. Ilmselt on see samm, mida on mõistlik enne valideerimist läbi käia.

1. Kas Sinu ärimudel teeb kliendi jaoks lahkumise ajaliselt või rahaliselt kulukaks? 

Mida suurem on pingutus, aja- või rahakulu ehk inglise keeles switching cost, seda väiksem on kliendi soov pakkujat vahetada. Kui Apple tõi turule iPodi, siis Steve Job reklaamis seda lausega “thousand songs in a pocket” - see oli selge väljumisbarjääri loomine, sest klient, kes laeb kogu oma muusika iTunes'i ei viitsi naljalt sealt enam teise teenusepakkuja juurde kolida.

2. Kas Sinu ärimudel toodab korduvostusid?

Ajalehe üksiknumbri müük kioskis on ühekordne tulu, otsekorraldusega tellimuse müük, aga korduvtulu, mis seob kliendi pikemaks ajaks, vähendab Sinu kulusid müügile ja muudav rahavood kergemini prognoositavaks.

3. Kas Su ärimudeli kulustruktuur on turgu rikkuv s.t. kulud vähemalt 30% madalamad kui konkurendil?

Kulude vähendamine ja kasumi maksimeerimine on tavapärane tegevus, aga mõned saavutavad selle läbi turul seni kehtivate arusaamade ja tavade murdmise. Võrdle näiteks Skype'i ja tavalisi telekomifirmasid või IKEAt ja tavalisi mööblikauplusi. Sellisel moel kulude vähendamine loob konkurentsieelise, mida ei ole konkurentidel nii kerge kopeerida. Muul moel kärpimine ei ole mingist piirist alates enam arukas ega võimalik.

Osterwalder sooitab veel hinnata, kas teenid enne kui kulutad, kas mudel on skaleeritav jmt. Mõtle nende üle ja vasta nendele kõikidele ausalt. Ja siis otsusta juba vastustest lähtuvalt, kas ja mida edasi teha.



Me aitame ärimudelit arendada ja strateegiat kujundada ideed kasvama panna. Kuidas? Aidates vahetada vaatenurka. Kui arvad, et me saame abiks olla, siis võta ühendust ja räägime.

Lisa kommentaar

Email again: