Innovatsioon? Kuidas päriselt panna meeskond loovaid ja nutikaid ideid leidma? 6 nõuannet (ja palju viiteid)
Kuidas luua innovatsiooni eeldusi ning panna meeskonnaliikmed julgemalt mõtlema?
Paljud juhid on sageli silmitsi selle väljakutsega, sest inimesed on
hõivatud, kalendrid on tihedalt täis, harjumuste jõud on suur ning muudatusi juhtida ja algatada on
keeruline. Aga innovatsioon vajab aega ja süvenemist. Kuidas seda aega leida ja panna meeskond süvenema?
Samuti on raske lasta lahti oletustest vajaduste, turu ja klientide kohta,
mis kunagi kehtisid, aga enam ei pruugi. Seetõttu toimuvad mõnigi kord toimuvad innovatsiooni otsides näilised ajurünnakud – inimesed küsivad vanu
küsimusi ja pakuvad vanu ideid, sest need on turvalised, sest nendega ei saa ennast teiste
ees lolliks teha.
Koroona ja kaugtöö lisandumine ei ole ajurünnakute korraldamist lihtsamaks teinud. Oluliste ajurünnakute edasi lükkamine ei ole ka lahendus, sest esiteks määramatus ilmselt ei vähene ja teiseks võib täna juba päris kindlalt väita, et enamus organisatsioonide jaoks on hübriid- ja kaugtöö tulnud, et jääda.
Mida saab siis juht teha innovatsiooni ja loomingulise mõtlemise julgustamiseks?
Panime kirja kuus soovitust, mille rakendamine aitab ajurünnakul paremaid tulemusi saavutada.
Ajurünnak ei ole koosolek, vaid protsess ja hoiak
Innovatsioon ja selle eelduseks olev loov mõtlemine ei toimu kokkulepitud ajal käsu korras. Enne ajurünnaku
pidamist hoolitsege, et osalejad saaks aru vajadusest - põhjendage neile
kindlasti olukorra möödapääsmatust ja uuenduslike ideede vajadust selle konkreetse väljakutse osas. Võimalusel
jagage asjakohast taustateadmist teema, trendide jmt kohta - see annab uutele ideedele "kütust".
Eeltööna tuleks üheselt defineerida ka ajurünnaku fookus – millega kavatsete
tegeleda ja millega seekord mitte. See aitab kõigil aega säästa ning olla keskendunud. Abiks võib siinkohal olla ka pilgu peale viskamisest McKinsey efektiivse koosoleku nõuannetele.
Innovatsiooni otsimiseks töötage kitsa fookusega meeskondades
Süvitsi mõtlemise julgustamiseks kaaluge ajurünnaku teema jagamist
väiksemateks osadeks, nii et iga väike meeskond saaks keskenduda ühele
eraldiseisvale tükile. Jaotamine võib toimuda piirkonna, tootesarja,
klienditüübi või muude muutujate järgi, sõltuvalt väljakutse ulatusest ja
keerukusest. Näiteks kui olete džinnitootja, kes on mures müügikäibe
langemise pärast, siis võib üks meeskond mõelda pakendamisele, teine
kommunikatsioonile, kolmas brändile, neljas müügikanalitele jne. Polegi vist
vaja mainida, et need peaks olema segameeskonnad – turundusega ei tegeleks
ainult turundusinimesed jne.
See kehtib ka persoona ja klienditeekonna kohta - selle asemel, et lihtsalt mõelda kliendi tasemel, jagage see näiteks ajaliselt – üks meeskond vaatab teenuse kasutamisele eelnevaid samme, teine teenuse kasutamist ja kolmas samme pärast teenuse kasutamist. Sel viisil avastate suurema tõenäosusega uusi ja põnevaid võimalusi.
Otsige innovatsiooni jaoks inspiratsiooni mujalt
Üks lihtne viis uute mõtteviiside käivitamiseks on otsida näiteid
teistest tööstusharudest. Vaadates kuidas teistes valdkondades on analoogset
probleemi lahendatud ja milliseid innovaatilisi lahendusi leitud, puutub teie meeskond kokku ebatraditsioonilisemate
lähenemisviisidega.
Eeltööna võite paluda igal osalejal uurida enne ajurünnakut ja tuua kaasa oma juhtumiuuring mõnest teisest valdkonnast. Samuti tasub uurida, kuidas teie tööstusharu toimib teistes riikides, mis on olnud suuremad läbikukkumised ja milline innovatsioon on olnud edukas. Jagage neid teadmisi omavahel ajurünnaku esimeses etapis, arutage.
Seadke eeldusi kahtluse alla
Ei ole olemas suuremat innovatsiooni takistust kui hoiak ma-tean-kuidas-see-äri-toimub.
Pika ajalooga meeskonnal on lihtne takerduda kliendi ja turuga seotud
eelarvamustesse, tajuvigadesse või aegunud faktidesse. Ilmekalt kirjeldab seda inimlikku
käitumist Hans Rosling oma raamatus Faktitäius.
Tajuvigade, oletuste ja eelarvamuste vastu võitlemiseks laske osalejatel loetleda kõik oma eeldused, pange need kirja ning linkige kas olemasolevate tõendite või nende kinnitamiseks vajalike uute jõupingutustega. Nii vähendate kontrollimatutele eeldustele tuginemist.
Oluline on lasta probleemi vaadata värske pilguga. Oletame, et soovite mitme tootesarja puhul kliendikogemust parandada. Miks mitte vahetada ajurünnaku ajaks tootemeeskonnad ja tooted ära? Töötades toote kallal, mis tavaliselt ei kuulu osaleja pädevusse (omades muidugi piisavalt teadmisi ja kogemusi, et suuta anda oluline panus), on väiksem tõenäosus, et takerdutakse vanadesse harjumustesse ja kallutatud mõtlemisesse.
Jätke aega individuaalsete ideede leidmiseks
Uuringud ütlevad, et ainult kollektiivne ajurünnak ei tööta. Samas on innovatsiooni sündimise eelduseks võimalus ideid teistega "põrgatada" (kuula meie podcasti Jaan Aruga sellele teemal). Seega on eduka tulemuse saavutamise
vältimatu eeldus meeskondliku ja individuaalse töö kombineerimine.
Nagu eespool
kirjutasime, nõuab innovatsioon sisendit erinevatelt tööstusharudelt,
piirkondadelt ja ettevõtte funktsioonidelt. Selle kogumiseks, sünteesimiseks
ning uute ideede leidmiseks vajab iga meeskonnaliige omaette mõtlemiseks aega
ja ruumi. Ükskõik, kas see juhtub eeltööna või ajurünnaku ajal, aga võimaldage
kindlasti aega individuaalsete ideede leidmiseks. Ja mis kõige tähtsam, pange
inimesed vastutama, näiteks paludes kirjalikke vastuseid. Sel juhul andke ka
selged juhised, et nad teaksid, kuidas oma mõtteid struktureerida.
Ja veel - aja võtmine kehtib ka terve meeskonna kohta. Ideaalis sõitke kuskile välja ja tehke ajurünnakust eraldi meeskonnaüritus.
Vahetage vaatenurka ja sõnastage küsimus uuesti
Loovus ja innovatsioon on sageli perspektiivi küsimus. Uusi nutikaid ideid saab ärgitada ka näidates probleemi teise nurga alt. Võite paluda osalejatel kehastuda konkurendiks ja mõelda kuidas nemad ülesande defineeriks? Või segmenteerige turg uudsel viisil ja mõelge, kas sel juhul tekib uusi sihtgruppide „klastreid“? Kas näete kliente, kelle vajadusi ei rahuldata? Millised lahendused võiksid selle lünga täita? Kas soovite nüüd küsimust teisiti sõnastada?
Kokkuvõtteks
Oleme harjunud mõnesid inimesi pidama loovamateks kui teisi – nad märkavad
võimalusi, nendel on üllatavamad lahendused. See on üks suuremaid loovusega seotud müüte - tegelikult on uuendusmeelsus mõtlemismuster, mitte DNA ning seda saab õpetada ja treenida kogu
organisatsioonis.
Eespool kirjeldatud põhimõtteid omaks võttes on teie meeskond
enamustest konkurentidest paremini valmis teisiti mõtlema ja nutikaid lahendusi
leidma. Tõsi, ideede leidmine on alles pool võitu, teine pool on parimate ideede välja valimine. Kirjutasisme sellest põhjalikult siin: "Ambitsiooni maatriks - innovatsiooni suurim takistus on heade ideede ära tundmine, mitte ideede puudus"
Me aitame ideed kasvama panna ja innovatsiooni luua. Kuidas? Aidates vahetada vaatenurka. Kui arvad, et me saame abiks olla, siis võta ühendust ja räägime.